ویلای پیش ساخته

​مهندس کمال مرادلو
​​​​​​​بنیان گذار ساختمان پیش ساخته  استاندارد مهندسی در ایران

pershian​​​​​​​

English

چوب روسی چیست و چرا در ساختمان سازی از این چوب استفاده میشود؟؟

امروزه می‌توان چوب را از جمله فرآورده‌های پرمصرف در صنعت تلقی کرد که به تمامی کشورها صادر یا وارد می‌شود. در هر کشوری با توجه به اقلیم متفاوت و نوع درختان آن منطقه، نوع خاصی از چوب بیشتر موجود است که با توجه به میزان مصرف آن در صنایع مختلف به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

ویلای پیش ساخته |هومان ویلا
چوب‌های وارداتی روسی انواع مختلفی از جمله نراد، راش، کاج، بلوط، نوئل و … داشته و اغلب به رنگ سفید یا کرم مایل به قهوه‌ای یا قرمز هستند. این چوب‌ها که از گونه‌های مختلف درختان نرم یا سخت گرفته می‌شود در فواصلی از سال که در روسیه هوا مناسب است برش خورده و در قطعات مشخصی به شکل الوار، خشکن یا غیر خشکن، گرده و به صورت بندیل به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

قیمت چوب روسی

قیمت چوب روسی بر اساس کیفیت، خشک بودن یا نبودن آن متفاوت است و به‌خاطر نوسانات بازار بسیار متغیر است؛ به همین جهت بهتر است قبل از خرید حتما قیمت الوار مورد نظر خود را از چند مغازه چوب فروشی بپرسید تا خریدی مطمئن انجام دهید.

کاربرد چوب روسی


پالت سازی و زیر سازی سقف

کف پوش و دیوار پوش

کاغذسازی و الیاف سازی

انواع قرنیز، زهوار و نبشی

ساختمان سازی و نرده کشی

دیوارهای کاذب و قالب بندی

کمد و کابینت سازی

قایق سازی

نمای چوبی و ترموود

ساخت درب، پنجره و آلاچیق چوبی

مزایای استفاده از چوب روسی

به غیر از زیبایی چوب روسی همراه با گره‌های چشم‌نواز، استحکام بالای این چوب آن را به یکی از فرآورده‌های پرمصرف در صنعت تبدیل کرده است.
از طرفی دیگر  چوب‌ درختان روسی با قابلیت انعطاف پذیری و ارتجاعی بالا کار را برای مصرف کننده آسان می‌کند. برای مثال در بسیاری از نقاط دنیا از این چوب برای فرم دهی به نمای بیرونی و داخلی، شکل‌دهی به اسکلت در ساختمان سازی و همچنین ساخت داربست استفاده‌ می‌شود؛ به همین علت باید گفت که چوب روسی یکی از فرآورده‌های مهم در مصالح ساختمانی هم به شمار می‌رود.

ویژگی ها و مزایای استفاده از چوب نراد روسی

مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب و هوای شرجی

مقاومت بالای چوب نراد روسی در برابر رطوبت دلیل اصلی استفاده آن در اتاق های سونا و حمام های شرجی می باشد.

مقاومت بالا در برابر حشرات چوب خوار

بر خلاف اکثر چوب های نرم که محل لانه کردن حشرات چوب خواری چون بید و موریانه هستند، چوب نراد روس بسیار در برابر این حشرات موذی مقاوم است.

مقاومت بالا در برابر تنش و فشار

ویلای پیش ساخته

از آن جایی که چوب نراد روس در دسته چوب های نرم قرار دارد؛ بسیاری گمان می کنند که این چوب از مقاومتی خوبی برخوردار نیست اما این تصور کاملاً اشتباه است. درست است که چوب نراد روس در مقایسه با چوب های محکم و تراکم بالا مثل بلوط از چگالی و جرم مخصوص کمتری برخوردار است اما مقاومت زیادی در مقابل تنش و فشار دارد. یکی از دلایل استفاده آن در صنعت مبلمان همین امر است.

سبک وزن و حمل و نقل آسان سازه های ساخته شده از آن

از آن جایی که چوب نراد روس سبک وزن است، وسایل ساخته شده از آن طبعا وزن زیادی نخواهند داشت؛ بنابراین، مبلمان و وسایل چوبی ساخته شده از چوب نراد روس را به راحتی می توان جابجا کرد.

مقاوم در برابر آب و پوسیدگی

یکی از دلایل استفاده از چوب نراد روس در ساخت استند های گلدان، مقاومت آن در برابر آب و درنتیجه پوسیدگی است.

ظاهر و نمای زیبا

ویلای پیش ساخته
عنوان

چوب نراد روسی دارای رگه های تیره بسیار زیبایی است که به آن جلوه خاصی می بخشند. چوب نراد روسی به دلیل زیبایی که دارد در ساخت دیوارپوش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ پذیری خوب

چوب نراد روسی رنگ را به خوبی می پذیرد و به راحتی می توان رنگ سفید – کرم آن را به هر نوع رنگ مورد نظر تبدیل کرد.

خوش کار بودن

چوب نراد روس بسیار خوش کار است و پیچ و میخ را به راحتی می پذیرد؛ بنابراین، نجاران هنگام کار با این نوع چوب نیازمند صرف زمان و انرژی مضاعف نیستند چرا که پیچ و میخ به راحتی در این نوع چوب فرو می رود.

قیمت مناسب

لیست قیمت چوب کاج روسی
اگر چه چوب نراد یک نوع چوب وارداتی است اما قیمت آن در مقایسه با چوب هایی چون گردو، بلوط، راش بسیار مناسب و قرون به صرفه است.

معایب استفاده از چوب نراد روسی

نرم و کم دوام

اگر چه چوب نراد روس از ساختار مقاومی برخوردار است اما بافت آسیب پذیر و نرمی دارد. نرمی بافت چوب نراد روس، آن را در برابر خراش و ضربه خوردگی بسیار آسیب پذیر کرده است.

نیاز به مراقبت بیشتر

اگرچه گفته می شود چوب نراد روس از مقاومت خوبی برخوردار است اما در مقایسه با چوب هایی چون بلوط استقامت و استحکام کمتری دارد؛ بنابراین، وسایل و سازه هایی که با این نوع چوب ساخته می شوند نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارند. به عنوان مثال، در اثر تنش و فشار بیش از حد، محل اتصالات ممکن است کمی شل شوند که باید این محل ها رو دوباره محکم کرد.

گره های موجود در بافت چوب...

,

ویلای پیش ساخته
عنوان
۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده